|
Čo vlastne obnáša taký kurz Informačných technológií
v austrálskom college? Mňa osobne táto otázka
dosť trápila pri rozhodovaní o výbere školy a
dalo mi dosť námahy zistiť, či sa mi oplatí ísť
napr. na Central College, resp. na inú školu,
alebo čo je vlastne predmetom
štúdia. Väčšinou školy, bohužiaľ, nešpecifikujú
obsah predmetovú náplň vyučovaných predmetov,
publikujú len cenu kurzu a názov predmetov, čo
mne osobne nestačilo - nechcel
som kupovať mačku vo vreci za stopäťdesiattisíc,
uznajte.
Ako to teda vyzerá na skutočnom
kurze I.T. na Central College?
Pravdepodobne sa systém výučby veľmi nelíši od
systému na iných colleges, avšak nemám skúsenosť
s inými colleges a nedovolím si preto príliš zovšeobecňovať.
Kurz IT na CC zahŕňal v čase môjho štúdia nasledovné:
Štúdium internetovských technológií:
- výučbu HTML4, príp.
DHTML, najzákladnejšia surovina na
varenie internetovej polievky. Vyučoval sa
hlavne v predmete eCommerce vedeneným kórejským
učiteľom, skutočne fachmanom na programovanie
web-technológií. Čriepky HTML4 boli čiastočne
zahrnuté aj v iných predmetoch - napr. Internet
Programming, avšak kvalita učiteľa občas zaostávala
za vedomosťami študentov.
- výučbu PHP, server-side
internet-programovacieho jazyka, v súčasnosti
najbežnejšie využívaného pri stavbe virtuálnych
elektronických ON-LINE obchodov. Dobrá vec,
pri troche šťastia máte nádej s ním získať
vari aj lepší job, ako kitchenhand.
- JavaScripts
- učiteľ nám to sľúbil na prvej hodine, ku
poslednému týždňu sa stále akosi nemohol k
Javascriptom dostať, takže neviem, či to je
alebo nie je predmetom štúdia. (Občas ma napadlo,
že okrem učiteľovho super anglického prízvuku
mi tieto hodiny nič nedali.)
- Databázy - v
rámci možností (3 hodiny týždenne) sa vyučovala
tvorba databáz (DB) v MS
Access a v napojení na PHP (rozhranie
ODBC) nám učiteľ ukázal, ako využiť DB na
stavby internetových ON LINE shopov. Bez DB
dnes nie ste programátor internetu. Vyspelejší
študenti potom tiež mali možnosť zameriať
sa na mySQL databázy
a vytvoriť finálny projekt eCommerce Shopping
Site buď v MS ACCESS pripojením cez rozhranie
ODBC alebo priamo v mySQL.
- Java - naozaj
náročný predmet s vysokými nárokmi učiteľa,
hlavne keď sa vezmú do úvahy ázijské dievčatá
chápajúce ich čas trávený v Austrálii ako
prázdniny. Aj keď som tento predmet neabsolvoval,
z rozprávania iných študentov mám dojem, že
to mohol byť zaujímavý predmet. Hlavne preto,
že ho vyučoval ten istý učiteľ, ktorý učil
aj PHP a mySQL/Access databázy.
- Animácia a grafika
- vyučujú sa hlavne Macromedia produkty :
v prvom rade Flash.
Učiteľa by som hodnotil opäť dosť nízko. Ak
ste dosť zruční, dokážete sa potom naučiť
aj Fireworks alebo Freehand, pretože vývojové
prostredie je dosť podobné. Ako editory sa
používajú Dreamweaver 4, resp. Ultradev 4.
Často sme však používali hlavne pri štúdiu
HTML obyčajné editory (napr. Notepad), aby
sme pochopili lepšie štruktúru a funkcie čistého
kódu.
Najnáročnejší záverečný projekt
predstavoval kompletné ON LINE shopping centrum.
Mal obsahovať minimálne 5-7 PHP stránok, jednu
DB vytvorenú buď v mySQL alebo Access a príslušné
minimum grafiky. Na poslednej hodine sa potom
prezentovali všetky projekty po skupinách. Najmenej
náročný projekt predstavoval niekoľko prostých
HTML stránok s jednoduchou obsluhou vstupných
údajov. V mojom prípade som s ním dopadol priam
katastrofálne, pretože pre moju tématiku "BL
Airways" s výberom
destinácií na New
York, Pentagon, Sydney a Bánovce učiteľ
neprejavil príliš mnoho pochopenia a dal mi najnižší
hodnotiaci priechodný stupeň :-)
Štúdium klasických programovacích jazykov zahŕňalo:
- výučba Visual Basicu
- čínsky učiteľ s občas ťažko zrozumiteľnou
angličtinou, avšak systematik a naozaj vedel
prinútiť študentov k učeniu. VB sa vyučuje
v dvoch predmetoch - prvá, základy VB sú ON
LINE, čo znamená, že do školy nemusíte chodiť
a kedykoľvek si urobíte príslušné testy cez
internet hoci aj sediac doma za PC. Tak som
napr. urobil záverečnú skúšku. Druhá časť
- Advanced VB
je už náročnejší predmet, treba chodiť do
školy a záverečná skúška je praktický projekt
pod dohľadom učiteľa, napätie, strach a nevyslovená
žiadosť o pomoc v očiach ázijských dievčat.
- výučba C++ -
nerobil som tento predmet, ale vraj bol celkom
dobrý, avšak to hovorili ľudia s minimálnymi
alebo slabými skúsenosťami v programovaní.
- Štúdium stavby sietí:
LAN - Local Area Networks,
naozaj dobrý učiteľ a dobrý predmet, avšak
obrovský handicap v chýbajúcej literatúre.
Učíte sa na základe vlastných poznámok, čo
naozaj niekedy nestačí. Tento predmet zahŕňal
stavbu sietí všeobecne so zvláštnym zameraním
na Microsoft networking. Učil sa netmasking,
routing, prvky siete a ich charakteristiky,
topológie, OSI model sieťovej komunikácie,
niečo o protokoloch a štruktúre packetov
- avšak všetko nie na veľmi technickej úrovni.
Napriek tomu toto bol popri PHP predmete druhý
najlepší predmet, čo sa týka prínosu nových
vedomostí pre mňa. Podobné zameranie má aj
ďalší predmet - Data Communication, avšak
ten som neabsolvoval. Záverečný
projekt predstavoval návrh siete v
40 poschodovej budove, v ktorej sme mali prepojiť
prvé dve a posledné dve poschodia do 4 lokálnych
sietí s kapacitou 40-60 užívateľov a nastaviť
ich routing tak, aby prvé poschodie zabezpečovalo
komunikáciu s externými sieťami. Okrem záverečného
projektu sa písal test, ktorý sa mne zdal
dosť obtiažny, nakoľko som vychádzal len z
vlastných poznámok získaných počas 10 týždňovej
semestrálnej výučby.
Zhrnul by som to teda nasledovne: ak
chcete ísť tvrdo za získaním vedomostí,
neodporúčam žiadny college !! Choďte na Univerzitu,
ak máte na to, oplatí sa vám to už len kvôli angličtine.
Otázne je, čo urobiť, ak na to nemáte, ale chcete
sa naozaj vážne vzdelávať ??? Potom je to problém.
Musíte naozaj dobre hľadať a zisťovať, čo a ako
sa kde vyučuje, pretože nájsť v Sydney kvalitný
college je naozaj obrovský problém. Mám na mysli
školu s dobre vybaveným zariadením a vybavením
ako aj kvalitných učiteľov. Skúste si pozrieť
stránky agenta Michala Šestáka www.go2oz.cz,
od minulého roku ich naozaj veľmi slušne vylepšili
a nájdete tam prehľad ako aj hodnotenie kvality
mnohých colleges. Posledná nádej je surfovať,
surfovať a surfovať po internetových stránkach
Colleges v Sydney, kontaktovať kopec ľudí, mailovať,
telefonovať, proste orientovať sa v záplave informácií,
z ktorých sa Vám zíde napokon len nepatrný zlomok...
|