Vytlac tuto stranku...    Zatvor okno   
 

Cestovanie : vlastným autom

 
Apropos : Väčšina Austrálčanov má dosť chabé vedomosti o histórii. Niektorí si napríklad myslia, ze prvé meno Gándhího bolo Goosey Goosey.
[ 6 / 36 ]
 

Ak teda plánujete cestovať v skupinke 2-4 ľudia na dobu dlhšiu ako 1 mesiac, je lacnejšie kúpiť si backpackerské auto, než si ho prenajať. Ak budete šetrne zaobchádzať s autom, nie je problém ho po ukončení tripu predať a získať 90% investovaných prostriedkov späť. V konečnom dôsledku sa dá ušetriť až 70-80% všetkých nákladov za ubytovanie, cestovné lístky a časť stravy - čo sú rozhodujúce položky pri akomkoľvek cestovaní. Platí, že čím dlhodobejšie cestovanie, tým väčšia rentabilita = nižší náklad na jednotku cestovateľského času.

Zakúpiť auto si v Austrálii môže ktokoľvek s platným zahraničným (prípadne i medzinárodným, i keď sa nikde striktne nevyžaduje) vodičským preukazom. Predpokladom je vek nad 18 rokov a BEZÚHONNOSŤ. Za týmto jednoduchým slovíčkom sa niekedy môže skrývať rad komplikácií. Bezúhonnosť znamená, že počas vášho pobytu v Austrálii nebol na vaše meno zaregistrovaný žiadny dopravný priestupok a keď aj bol, tak je pokuta riadne zaplatená - alebo ešte vaša pokuta nie je splatná (zvyčajne do 1+3 mesiacov od vydania pokutového bločku).

Čo sa stane, ak pokutu za dopravný priestupok neuhradíte? Jednoducho vám po čase môže RTA - Road Traffic Authority - zrušiť akúkoľvek registráciu osobného dopravného prostriedku. V krajnom prípade sa teda môže stať, že keď nezaplatíte svoje pokuty, zrušia vám počas vašich ciest registráciu. Keď vás najbližšie zastaví policajt, identifikuje neregistrované vozidlo a vás ako pravdepodobného zlodeja. Hoooops :-)) OK, ale to je krajný prípad, pokiaľ si dávate pozor (a nemáte job pizzaman, kde vám každý večer hrozia pokuty za parkovanie v centre mesta), nemalo by sa nič stať.

Pokuty sa pohybujú v rozsahu od 60,- (nedovolené parkovanie, môj prípad), cez 210,- (prechod na červenú v križovatke, môj prípad) až po 1.200,- AUD za veselú naháňačku s policajným autom (prípad istého brazílskeho pizzamanna Giovanniho). Pokuty sa dajú veľmi jednoducho uhradiť cez internet na http://www.infringements.nsw.gov.au/, prípadne na tel. č. 1300 138 118 si overíte čistotu vášho registra. Občas môžete pokutu dostať aj bez toho, aby ste boli prítomní ha*ha. Naozaj. Cestný úrad je v Austrálii veľmi mocný element štátneho aparátu. Pred akoukoľvek kúpou vlastného vozidla je dobre si overiť svoju bezúhonnosť, aby vám náhodou pri prepise neoznámili nejakú nepríjemnú skutočnosť. V každom prípade, nezaplatené pokuty zostávajú registrované v databáze niekoľko rokov i po vašom odchode z Aussielandu a teoreticky by sa vám mohli vypomstiť, ak by ste sa chceli vrátiť a znovu žiadali o víza.

Pozn. Zaujímavosť - ak máte na vodičskom preukaze platnú len skupinu B (osobné automobili do 3500 kg), platí vám automaticky aj skupina A/50 (motocykle do 50 ccm), i keď ju nemáte na vlastnom preukaze vyznačenú.

Pri kúpe vlastného vozidla treba vziať do úvahy nasledovné fakty:

    1. takmer vždy kupujete čo najlacnejšie auto.

    Pravdepodobne nebudete happy vyhodiť 20.000,- AUD za nový campervan. To robia austrálski dôchodcovia, aby vo svojom pojazdnom príbytku prežili zopár slnečnejších rokov flákaním sa po atraktívnych lokalitách. Lacné autá sú vždy – väčšie či menšie – riziko. Rátajte s nevyhnutnosťou overiť si jeho technický stav ešte pred kúpou (nikdy neviete, ako predchodcovia ošetrili vozidlo predtým, než vám ho ponúkli - vždy je treba rátať s výmenou oleja, olejového a vzduchového filtra, brzdových obložení a kvapaliny a kriticky dôležitej CHLADIACEJ kvapaliny – neverte na destilované vody pred púšťou, tých 15 dolárov vám môže zachrániť život !!).

    Stav vozidla Vám za poplatok overí technik autoparku, alebo zmluvný autoservis. Klíma vám zaručene nebude fungovať, hoci sa predajcovia budú zaprisahávať, že je bezchybná a na 15 sekúnd vám spustia ventilátor – môj prípad. Ešte som naozaj nevidel 15 – ročný campervan, v ktorom by klíma fungovala *ha*ha*. Klímou sú vždy otvorené okná a rýchlosťou 100 km/hod prúdiaci prievan horúceho vzduchu (:-o)))

    Takže naviac položka za overenie technického stavu – cca 100-200 AUD. Môže to byť i viac. V každom prípade – predajca sa musí preukázať tzv. PINK SLIP, čo je doklad potvrdzujúci technickú spôsobilosť predávaného automobilu. Nekupujte auto bez pink slip, riskujete, že onedlho môže skončiť v šrote a vy bez investovaných peňazí. Pink Slip je jednoduché tlačivo vydávané autorizovanými autoservismi (získanie Pink Slipu stojí spolu s prehliadkou auta cca 35,- AUD) a používa sa ako doklad potvrdzujúci, že auto prešlo všetkými technickými skúškami – overujú sa brzdy, stav karosérie, stav kvapalín a pneumatík apod.
    V prípade, že niektorým testom auto neprejde, musí majiteľ zabezpečiť nápravu stavu (napr. vymeniť pneumatiky – uhradí cca 80,- za jednu) a testy sa robia druhý krát. Keď prejde všetkými asi 10 testami, majiteľ získava PINK SLIP a môže svoje auto vystaviť na trhu – napr. CAR MARKET pri Kings Crosse v Sydney (časť Darlinghurst). Tam potom denne prichádza 50-200 nádejných kupcov, ktorí si vyberú jedno zo 80 vystavených áut s Pink Slip a zaplatia zaň second hand cenu kdesi medzi 1.500,- AUD (slaboduchý 15 ročný Ford Falco sedan s rozbitým motorom) až 9.000,- AUD (6 ročný Landover 4WD s plynným palivom). Lady B bola kdesi v strede...


    2. Naviac položkou je prepis auta na vašu osobu.

    Pozostáva z nasledovného:

    a) zaplatenie registračnej známky (tzv. REGO) oprávňujujúcej na prevádzku vozidla po austrálskych cestách. Stojí v každom austrálskom štáte inú sumu, najdrahšia je NSW (pretože tam práve prichádza najviac začínajúcich backpackerov), veľmi lacná je západná Austrália (WA - Sunshine state). Navrhujem vám kúpiť si v Sydney campervan registrovaný vo WA z dvoch dôvodov: je to najlacnejšie (cca 230,- AUD na 6 mesiacov) a administratívne najjednoduchšie (jedným telefonátom na 08-9216 8000 do Perthu vybavíte celý prepis auta).

    Ak máte šťastie a REGO zaplatili vaši predchodcovia, pričom jeho platnosť pokrýva celú dobu, počas ktorej mienite cestovať, odpadá vám táto časť starostí. Preferujte auto so zaplateným REGO aspoň na 2-4 mesiace vopred. Tiež VY ľahšie predáte auto so zaplateným REGO na dlhšiu dobu. Teda položka činí celkovo buď 0,- AUD alebo 250,- (6 mesiacov) dolárov pre auto registrované vo WA, položka až do 700,- (6 mesiacov) pre auto registrované v Južnom Welse NSW !! Ostatné štáty kdesi medzi týmto dvoma hranicami 250-700,- AUD.

    b)  Zaslatie papierov potvrdzujúcich prevod vlastníctva.
    V podstate je to štandardizovaný formulár s rozdielnymi náležitosťami pre každý austrálsky štát, ktorý dostanete v ktoromkoľvek autoparku. Vyplnia sa ňom základné údaje o predávajúcom, kupcovi, predávanom vozidle a kupec s predávajúcim ho podpíšu. Potom si vymenia peniaze.
    Car Market si väčšinou neberie žiadnu províziu (platí mu predávajúci denne 8-12,- AUD za umiestnenie auta). Všetko vám vybaví alebo poradí Car Market Service (služba na trhu áut). Vyplnené tlačivo zašlete poštou (v mojom prípade s autom registrovaným v Západnej Austrálii - WA - som zaslal tlačivo do Perthu. V NSW musia ísť osobne kupujúci aj predajca na RTA – Road Traffic Authority - pri Central Station, nič sa neposiela poštou) na adresu cestného úradu štátu, v ktorom je vaše auto registrované a oni vám obratom (do 4-10 dní hoci i z ďalekého Perthu) zašlú alebo vystavia potvrdenie o prevode majiteľa automobilu.

    Ak máte naponáhlo, nemusíte dokonca ani na tento papier čakať – môžte si ho nechať poslať na adresu napr. Car Pa rku v ktorom ste auto zakúpili a vyzdvihnete si tlačivo po návrate z ciest. Budete ho totiž potrebovať len pri predaji auta ďalšiemu kupcovi a keby vás náhodou kontroluje policajt v severnom Queenslande, on si bez problémov overí vaše ID (osobné údaje) s ID registrovaného vlastníka auta – cez vysielačku v centrálnom registri. V Austrálii to proste frčí:-))
    Komplikovanejšie by to bolo jedine v prípade, že by ste chceli auto predať ešte počas ciest – napr. v Severnom Teritóriu. Museli by Vám zaslať tento doklad na nejakú adresu, kde by ste si ho vyzdvihli... Toto neriešte (ako hovorí Markéta) ja osobne som preferoval možnosť mať tie doklady komplet so sebou. Celkový náklad na túto položku cca 45,- AUD (ownership transfer fees).

    3. Poistenie NRMA

    Poslednou položkou – nepovinnou avšak odporúčanou – je poistenie. V rámci Austrálie funguje tzv. NRMA – prvá cestná pohotovostná služba (neviem ako to lepšie preložiť :-))), ktorá vám v prípade núdze zabezpečí servis vášho nefungujúceho auta, v horšom prípade vás odtiahne do najbližšieho mesta/servisu. Jej poistenie stojí 100,- AUD na celý rok a nie je prenosné z majiteľa auta, ani vám alikvótnu časť poplatku nevrátia, ak napr. auto predáte po 4 mesiacoch cestovania.
    Avšak – je to dobrá zábezpeka pre púšť. NRMA Vám bude účtovať minimálny poplatok za každý kilometer, ak bude musieť ku vám cestovať povedzme 150 km. Je tam zahrnutý aj nejaký bezplatný servis či poradenstvo.

    Samozrejme, NRMA pomôže aj v prípade, že nie ste poistený – v takom prípade však musíte platiť v hotovosti na mieste nehody dvojnásobok sumy – verte mi, že Mário mal s tým problém. Auto sa mu pokazilo kdesi 50 km od domu, a nemal ako zaplatiť privolanej NRMA – pretože ten systém neakceptoval neembosovanú bankomatovú kartu. Zvlášť keď máte staršie auto, je lepšie zaplatiť si NRMA vopred, je to asi 30 minútové záležitosť v centre Sydney na 388 George Street, Sydney (roh križovatky s King Street), tel. 02 9292 9222. Náklad položky – 100,- AUD.


    OK, takže máte vlastné auto. Koľko Vás to vyjde finančne – pri cestovaní na 2 mesiace v skupinke pre 4 ľudí?:

    Náklady na kúpu campervanu
    (rozumej starého 10-15 ročného veterána pre 1-6 ľudí so zabudovanými sklápacími posteľami, chladničkou, dresom, plynovým varičom, skriňami atď.):

    • kúpa auta: do 5.000,-
    • overenie technického stavu (výmena filtrov, kvapalín): 200,- (robí sa každých 5.000 km, my sme precestovali 14.000 km, teda položka vyšla celkovo na asi 400,- AUD plus sme museli meniť pneumatiky 2 x 80 = 160,- AUD). Celkový náklad na údržbu auta za 2 mesiace cca 600,- AUD.
    • prevod vlastníctva: 45,-
    • NRMA: 100,-
    • Spolu: cca 5.745,- AUD
      (jednorazová investícia na neobmedzene dlhý čas)

    Bežné náklady:

    • ubytovanie: spíte v campervane. Ak prídete do kempu neskoro večer, väčšinou po 8pm (20,00 h), nikto od vás nebude nič pýtať. A ak si privstanete a vyrazíte z kempu ráno, väčšinou pred 7,00 hod, nikto nezistí, že ste využili nejaké miesto v kempe. Takže legálne do 800,- AUD, nelegálne do 300,- AUD na 2 mesiace. Naučíte sa i nelegálne veci, verte mi!
    • strava: cca 2.000,- (i to je trochu prehnané – varením v aute na plynovej bombe ušetríte až 30-60% nákladov oproti cenám v reštauráciách!!!)
    • pohonné hmoty – benzín: bežná spotreba campervanov je 10 L / 100 km. V Erlunde (púšť) stojí benzín 1,25 AUD/1L, v Townville (priemyselná oblasť) 89,90 AUD. My sme urobili 14.000 km vrátane cesty púšť a celkové náklady na benzín nás vyšli na 1.500,- AUD. Ak pôjdete len do Queenslandu, neurobíte asi viac ako 8.000 km (do 900,- AUD).
    • návštevy pozoruhodností: 600,-
    • Rezerva na rôzne spoločné výdavky: 300,- AUD
    • vreckové: 200,- na osobu/na 2 mesiace
    • Spolu: cca 5.000,-
      (4 ľudia na 2 mesiace)

    Vrátenie sa časti peňazí pri záverečnom predaji campervanu:

    •  Kalkulujte cca 90% jeho hodnoty = 4.500,- AUD dostanete späť.

    Celkový náklad bude potom

    5.745 + 5.000 – 4.500 = 6.245,- AUD
    pre 4 ľudí na 2 mesiace.

    To je cca 3.200,- AUD na 1 mesiac pre 4 ľudí, teda asi 800,- AUD na 1 mesiac pre 1 člena posádky na 1 mesiac, bez teritoriálnych a časových obmedzení.

    Zhrnutie:

    Toto je kalkulácia overená našou skúsenosťou, počas ktorej sme precestovali v októbri – novembri 2001 okolo Austrálie v zložení Katka, Žaneta, Ivan a ja 14.000 km zo Sydney cez Canberru, Phillip a Churchil Island, Melbourne, Great Ocean Road, Port Campbell, Portland, Mount Gambier a Blue Lake, Victor Harbour, Adelaide, Barossa Valley, Flinders Ranges a Richi Pichi Railway, Port Augusta, Coober Pedy, Erlunda, Yulara a Uluru, Kings Canyon, Alice Springs, Barrow Creek Hotel, Devils Marbles a hlavné mesto UFOnov, Tenat Creek, Three Ways, Mount Isa, Richmond, Townville, Magnetic Island a wallaby (zajačie minikengury), Ayr, Mission Beach, Innisfail a krokodíliu farmu, Port Douglas, Cairns a Tjapukai (Aboriginská dedina, kde sme trénovali hru na DIDGEREEDOO, didžridú, domorodú fujaru), Great Barrier Reef (Veľký koralový útes), Kurande, Atherton Tableland a Curtain Tree (Záclonovníkový strom), vodopády Murray River, Airlie Beach, Rockhampton, Gladstone, Town 1770 (Mesto 1770), Bundaberg, Frasier Island, Noosa, Surfers Paradise (Surfársky Raj na Zlatom Pobreží), Brisbane, Byron Bay, Coffs Harbour, South West Rocks, Toronro až späť do Sydney.

    Preto vlastným autom!


    Pozn.:
    Hoci publikujem tieto info s viac ako ročným oneskorením, nemyslím, že by sa principiálne niečo zmenilo v štruktúre nákladov. Podmienky austrálskej turistickej infraštruktúry, ceny benzínu a štátna podpora rozvoja turizmu ako jedného z hlavných zdrojov pre príjem štátneho rozpočtu nezaznamenali výrazné zmeny do dnešných dní. Napokon – nie je problém overiť si mnohé informácie priamo na internete...



Príbehy z toho istého obdobia...

(V databáze sa momentálne nenachádzajú súvisiace príbehy.)

Fotografie súvisiace s týmto príbehom...

(Žiadne podobné fotografie sa v databáze nenachádzajú..)
Start | Sydney | Cesta okolo Australie | Australia prakticky | Singapúr | Fotogaléria | Linky | Synet.sk
© XLuboš 2003